Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015

Αγγελική Καθαρίου. Όταν η ερμηνεία μουσικής γίνεται σημαντική όσο το οξυγόνο (για μια ανάσα).

Συνέντευξη στον Γιάννη Παναγόπουλο //

Το φλιτζάνι είναι μισογεμάτο. Το υψώνει θριαμβευτικά στον αέρα λέγοντας: «Όσο υπάρχει καφές μέσα του υπάρχει και χρόνος για κουβέντα».


Η μεσόφωνος Αγγελική Καθαρίου γνωρίζει πώς να βρίσκει ευτυχία ακόμα και μέσα από εκείνο που θα ονομάζαμε ελάχιστο..Μπορεί να κάνω λάθος. Με κάνει να πιστεύω πως η παραπάνω πράξη είναι μέρος της τέχνης της. Η Καθαρίου στη διάρκεια της καριέρας της έχει γευτεί βραβεία. Έχει ερμηνεύσει έργα μουσικής σε κρίσιμες σκηνές του κόσμου κι όμως, τώρα δείχνει πραγματικά ευτυχισμένη που μπορεί να απολαύσει ένα φλιτζάνι σωστά φτιαγμένου καπουτσίνο στην καρδιά της Αθήνας.

ΑΓΓΕΛΙΚΗ ΚΑΘΑΡΙΟΥ

Η Καθαρίου, στις 17 Φεβρουαρίου μαζί με το «Σύνολο Φεστιβάλ Ιονίων» θα εμφανιστεί στο Θέατρο του Γαλλικού Ινστιτούτο ερμηνεύοντας έργα των Pierre Boulez, Gérard Pesson, Maurice Ravel σε διεύθυνση του διάσημου Γάλλου αρχιμουσικού Pierre-André Valade. Η συναυλία είναι ενταγμένη στο πλαίσιο του διεθνή εορτασμού για τα ενενηντάχρονα τού εμβληματικού συνθέτη Pierre Boulez. Είναι η δεύτερη από τις τρεις βραδιές που συνδιοργανώνουν το Γαλλικό Ινστιτούτο, το Ωδείο Αθηνών και το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης για να τιμήσουν έναν σημαντικότατο άνθρωπο της μουσικής. Η πρώτη συναυλία πραγματοποιήθηκε στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης στις 11 Ιανουαρίου 2015. Παρουσιάστηκε σε πανελλήνια πρώτη το έργο του Pierre Boulez “Le marteau sans maître” με σολίστ την Αγγελική. Η τρίτη θα πραγματοποιηθεί την άνοιξη στο Ωδείο Αθηνών. Τι άλλο; Η Αγγελική Καθαρίου, μία από τις μετρημένες περιπτώσεις ερμηνευτριών που τρέχουν καριέρα εντός και εκτός Ελλάδας, φαντάζει έτοιμη να απαντήσει ερωτήσεις που αφορούν την καριέρα της αλλά και την άποψη της γύρω από τη ζωή. Το δεύτερο, νομίζω, πως το αξιολογεί ως σημαντικότερο του πρώτου. Και αυτό είναι το πρώτο στοιχείο που κρατάμε για την αφεντιά της.

-Πριν μιλήσουμε για τις συναυλίες-αφιέρωμα στον Boulez, θα ήθελα να ασχοληθούμε με εσάς. Διάβαζα το βιογραφικό σας. Έχετε σπουδάσει μουσική σε Ελλάδα, Ιταλία, Αγγλία. Με ό,τι κι αν ασχοληθήκατε – στη διάρκεια των σπουδών σας- ολοκληρώθηκε με άριστα. Το «άριστα», το πιστοποιημένο μέγιστο δηλαδή, δεν σας προκάλεσε ποτέ ασφυξία;
-Δεν το είδα ποτέ έτσι. Για εμένα το «άριστα» δεν είναι ζήτημα βαθμολογιών και κλίμακας αξιολόγησης. Είναι κάτι μεγαλύτερο. Άριστα είναι να έχεις την τόλμη, τη δύναμη και την τύχη να ακολουθείς το μονοπάτι σου και να γνωρίζεις τι είναι αυτό που αγαπάς. Αυτό είναι το «άριστα» για μένα. Να ακολουθείς το δρόμο ζωής που θέλεις με συνέπεια, αγάπη, ειλικρίνεια, σεβασμό, χωρίς να υπολογίσεις το κόστος του. Ποτέ δεν πίστεψα πως το άριστα, οριοθετεί κάτι. Ποτέ δεν στάθηκα με δέος στις εξωτερικές αναγνωρίσεις. Είναι πολύ σημαντικότερο να μην χάνεις την αλήθεια απέναντι στον εαυτό σου και απέναντι στους άλλους.

-Ο Νταλί είχε διαφωνήσει με τους καθηγητές του. Τους κατηγόρησε ως άσχετους. Ως ανθρώπους μικρούς να κρίνουν το ταλέντο του. Μετά από τόσα χρόνια καριέρας έχετε καταλήξει στο τι μπορεί να είναι αυτό που ονομάζουμε ταλέντο;
-Θα απαντήσω την ερώτηση σας με τα λόγια του δασκάλου μου, του Maestro Arrigo Pola. Έλεγε: «Ταλέντο είναι 70% δουλειά, 20% τύχη και 10% ταλέντο». Δεν είχε άδικο. Για εμένα, το ταλέντο είναι η θεία πνοή που έχει δοθεί σε έναν άνθρωπο, είναι ένα δώρο. Το σημαντικό είναι η διαχείριση του δώρου αυτού. Ένα ακατέργαστο διαμάντι δεν θα μπορέσει ποτέ πραγματικά να λάμψει αν δεν πάρει την φροντίδα που του αξίζει. Με ενδιαφέρει πολύ ο τρόπος που οι ταλαντούχοι άνθρωποι εξελίσσονται. Αν υπάρχει σωστή καλλιέργεια, σωστή καθοδήγηση, μόνο τότε μπορεί να ολοκληρωθεί ένα παζλ που μπορεί να προσφέρει μοναδικότητες.

-Στη σκηνή κάνετε λάθη;
-Φυσικά και κάνω. Είναι μέρος της διαδικασίας. Καλλιτέχνης σημαίνει να μην φοβάσαι να τσαλακωθείς όταν υπηρετείς κάτι. Σημαίνει, επίσης, πως έχεις διαρκώς τη διάθεση να μοιράζεσαι την αλήθεια σου. Η σκηνή, είναι μια αμιγώς ψυχαναλυτική διαδικασία. Το θέμα είναι να έχεις όλα εκείνα τα εφόδια που σε βοηθούν να καταθέσεις την ενέργεια σου ανόθευτα. Όχι αλάνθαστα, αλλά ανόθευτα.

-Πως αισθάνεστε λίγο πριν την συναυλία που θα πραγματοποιηθεί την ερχόμενη Τρίτη στο Γαλλικό ινστιτούτο;
-Είμαι πραγματικά χαρούμενη που μπορούμε μέσα από αυτόν τον κύκλο εκδηλώσεων να τιμήσουμε έναν από τους σημαντικότερους διανοητές της εποχής μας, ένα συνθέτη, μαέστρο και φιλόσοφο που αποτελεί εμβληματική φυσιογνωμία της λόγιας μουσικής του 20ου και 21ου αιώνα. Όπως γνωρίζεις, παράλληλα με την όπερα και το συμφωνικό ρεπερτόριο, υπηρετώ τη σύγχρονη μουσική δημιουργία. Θεωρώ μεγάλη πρόκληση, προνόμιο και συνάμα υποχρέωση την επαφή με έργα που σηματοδοτούν το πνευματικό παρόν του πολιτισμού μας. Είναι συναρπαστικό μέσα από τη συνεργασία με ζώντες συνθέτες να αποτελείς μέρος της διαδικασίας της δημιουργίας ενός νέου έργου…..
Περιμένω με χαρά τη συνεργασία με τους αγαπημένους φίλους του Συνόλου Φεστιβάλ Ιονίων και με το διακεκριμένο μαέστρο Pierre-André Valade.

-Έχετε τη δική σας ερμηνεία γύρω από το τι είναι μουσική;
-Η μουσική είναι μια συμπαντική σταθερά. Είναι αρμονία, είναι ρυθμός. Για μένα είναι το φίλτρο μέσα από το οποίο περνάει όλη μου η ζωή και καθορίζει την ύπαρξη μου.

Αγγελική Καθαρίου. Who is who?
Η Αγγελική Καθαρίου είναι διδάκτωρ του Μουσικού Τμήματος του Πανεπιστημίου του York, αριστούχος απόφοιτος του Τμήματος Μουσικής Επιστήμης και Τέχνης του Παν/μίου Μακεδονίας και κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών (MA in Music, Contemporary Studies / University of York). Ξεκίνησε τις μουσικές της σπουδές σε ηλικία 5 ετών, μελέτησε πιάνο με τον Άρη Γαρουφαλή και τη Ντόρα Μπακοπούλου, από την τάξη της οποίας πήρε δίπλωμα με άριστα παμψηφεί. Τραγούδι σπούδασε με τη Μαρίνα Κρίλοβιτς στο Ωδείο Athenaeum απ’ όπου αποφοίτησε με άριστα παμψηφεί και Α΄βραβείο και στη συνέχεια, τελειοποίησε την τεχνική της Φωνής στην Ιταλία με τους Arrigo Pola, Ντίνο Εγκολφόπουλο και Renata Scotto.
Ως λυρική τραγουδίστρια συνεργάζεται με την Κρατική Όπερα του Ρήνου, το Carnegie Hall της Νέας Υόρκης, την Concertgebouw του Άμστερνταμ, τα λυρικά θέατρα της βόρειας Ιταλίας, την Opéra Comique, το Μέγαρο Μουσικής της Μόσχας, την Εθνική Λυρική Σκηνή, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Culturgest Hall της Λισσαβώνας και με τα διεθνή φεστιβάλ Αθηνών, Μασσαλίας, Βουδαπέστης, Ferrara, Roque d’Anthéron ερμηνεύοντας ευρύ λυρικό και συμφωνικό ρεπερτόριο καθώς και μερικά από τα σημαντικότερα έργα του 20ου αιώνα: Carmen, Falstaff, Rigoletto, 9η Συμφωνία του Beethoven, Pierrot Lunaire του Schoenberg, Le marteau sans Maître του Boulez.
Ως σολίστ έχει συμπράξει με σημαντικές ορχήστρες όπως: Mahler Chamber Orchestra, Φιλαρμονική του Στρασβούργου, Καμεράτα, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών υπό τη διεύθυνση των αρχιμουσικών: Claudio Abbado, Θόδωρου Αντωνίου, Νίκου Αθηναίου, Steuart Bedford, Jan Latham-Koenig, Μίλτου Λογιάδη, Μύρωνα Μιχαηλίδη, Michel Plasson, Alberto Zedda.
Η συνεργασία της με τις διεθνείς δισκογραφικές εταιρείες Naxos, Naïve, BIS, Saphir περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων πρώτες παγκόσμιες παρουσιάσεις έργων των: Σκαλκώτα, Μητρόπουλου, Ξενάκη, Αδάμη, Κωνσταντινίδη, Μικρούτσικου, Μαμαγκάκη, Θέμελη, Rosa καθώς και το Μάγο Έρωτα του De Falla και τη μουσική του Alexandre Desplat για την ταινία “11’09″01 New York September 11”.
Υπότροφος των Ιδρυμάτων “Α.Σ.Ωνάσης” και “Ι.Φ.Κωστόπουλος”, έχει τιμηθεί με το “Premio Leoncavallo” στην Ελβετία, με το “2010 Special Music Award” του Euro-American Women’s Council, ενώ το 2012 της απενεμήθη το Διεθνές δισκογραφικό βραβείο “Orphée d’Or για την καλύτερη ηχογράφηση σύγχρονου λυρικού έργου” από την Académie Internationale du Disque Lyrique στο Παρίσι. Μέλος της διεθνούς επιτροπής της Μουσικής Ακαδημίας Val d’ Isère, έχει διδάξει στο University of Indianapolis και έχει συνεργασθεί με την Ile-de-France Opéra et Ballet, το Louisiana State University, το Ίδρυμα Θεοχαράκη και το Pharos Arts Foundation (Κύπρος) στο πλαίσιο εκπαιδευτικών προγραμμάτων.
Από το 2003 έως το 2011 οργάνωσε και δίδαξε το μάθημα Φωνητική Εκπαίδευση του Ηθοποιού στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου και από το 2010 είναι Υπεύθυνη διδάσκουσα της Ειδίκευσης Μονωδίας του Πανεπιστημίου Μακεδονίας.
Είναι μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Συνδέσμου Υποτρόφων του Κοινωφελούς Ιδρύματος “Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης”.
πηγή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου