Δευτέρα 20 Απριλίου 2015

Το Άξιον Εστί και ο Σάκης Ρουβάς

Το Άξιον Εστί και ο Σάκης Ρουβάς

"Κανένας μας στη συναυλία του Δήμου Νέας Σμύρνης. Κι αυτό δεν είναι προτροπή. Είναι καθήκον. Είναι πράξη αντίστασης!"

Το Άξιον Εστί του Οδυσσέα Ελύτη είναι η «βίβλος» της ιστορίας του ελληνικού έθνους. Από την γέννησή του -«τα θεμέλιά μου στα βουνά»- έως το «Προφητικό» όπου ο ποιητής προβλέπει τα δεινά του Λαού από τον Εμφύλιο και μετά.
Η ελληνικότητά του το τοποθετεί στην πρώτη γραμμή του αγώνα του ελληνικού λαού για την ολοκλήρωσή του, τόσο σαν ιστορική αξία όσο και σαν ηθική στάση και τρόπο ύπαρξης.
Στο Άξιον Εστί ο λόγος του ποιητή είναι ο λόγος του λαού. Η μνήμη του λαού γίνεται η μνήμη του ποιητή. Τα πάθη του λαού γίνονται τα πάθη του ποιητή. Και τα δοξαστικά δικά του. Ποιητής και λαός μετουσιώνονται στο Όλον.

Αυτή η μοναδική κι απόλυτη ταύτιση του ποιητή οδήγησε τον λαό, μετά την μελοποίηση του έργου από τον Μίκη Θεοδωράκη, στην δική του μοναδική κι απόλυτη ταύτιση με το ποιητικό κείμενο. Σε τέτοιο βαθμό που θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι, ακόμα και στις σημερινές συνθήκες, το Άξιον Εστί κυλάει μέσα στις φλέβες των Ελλήνων. Γιατί είναι βγαλμένο από το δικό του αίμα.


Το Άξιον Εστί είναι ο καθρέφτης του ελληνικού λαού. Επάνω του αναγνωρίζει το πρόσωπό του στην ιστορική του πορεία. Πώς διαμορφωνόταν από την ιστορική νομοτέλεια ενώ ταυτόχρονα την διαμόρφωνε.

Ο Μίκης Θεοδωράκης, μελοποιώντας το ποιητικό κείμενο, δημιούργησε ένα τέλειο αισθητικό οικοδόμημα, που μπόλιασε και μπολιάζει όλους του λαούς της ανθρωπότητας με Λόγο, Μουσική και Ιστορία. Την ελληνική ιστορία και τον ελληνικό λόγο. Ιστορία αγώνων και λόγο ελευθερίας.
Το θεοδωρακικό Άξιον Εστί με την οικουμενικότητά του μεταλαμπάδευσε, εκ νέου, στην Οικουμένη την ελληνική τέχνη.
Το Άξιον Εστί λύτρωσε τον λαό από το άλγος της πληγής που άνοιξε ο εμφύλιος. Τον παρηγορούσε στα χρόνια της δικτατορίας. Όταν τραγουδούσε το «ένα το χελιδόνι» ψιθυριστά, με τον φόβο του χωροφύλακα έμοιαζαν όλα αναστημένα. Ο χωροφύλακας κι ο βασανιστής δεν υπήρχαν κι η ελπίδα άνθιζε και πάλι από τα βάθη της ψυχής των Ελλήνων.
Σήμερα, το Άξιον Εστί είναι επίκαιρο όσο ποτέ.
Τα θεμέλια μου στα βουνά
και τα βουνά σηκώνουν οι λαοί στον ώμο τους
και πάνω τους η μνήμη καίει
άκαυτη βάτος.
λέει ο ποιητής.
Η ιστορία και πάλι μας καλεί να υπερασπιστούμε αυτά τα βουνά, υπερασπιζόμενοι την ίδια μας την ιστορική και πολιτισμική ύπαρξη.
Τί σχέση μπορεί να έχει με όλα αυτά ένας σταρ όπως ο κ. Ρουβάς; Απολύτως καμία.

Ο κάθε καλλιτέχνης είναι η διαδρομή που κάνει. Και η διαδρομή του κ. Ρουβά είναι η αναπαραγωγή της παρακμής, του αποπολιτισμού και της λήθης. Είναι η κουλτούρα της Εξουσίας που στόχο έχει την αποξήρανση της σκέψης και της αισθητικής, ειδικά της νεολαίας. Με μια λέξη, είναι η υποκουλτούρα.
Μια επιγραμματική αναφορά στην ιστορία της: Η υποκουλτούρα κατασκευάστηκε μέσα στα εργαστήρια του φασισμού και επιβλήθηκε με τη δικτατορία. Λίγο αργότερα, στην Μεταπολίτευση, προωθήθηκε από την ελεύθερη αγορά στην πιο εκχυδαϊσμένη της μορφή μέσα στα νυχτερινά κέντρα του ξεπεσμού. Με το πέρασμα των χρόνων και εξαιτίας της έλλειψης αντίλογου, μιας και ο Θεοδωράκης ήταν απαγορευμένος από την Εξουσία (σε μια μοναδική απαγόρευση για την ιστορία της αστικής δημοκρατίας) η υποκουλτούρα επιβλήθηκε παντού στα πάντα. Γιατί η υποκουλτούρα αναπαράγει τον εαυτό της ως ξενιστής. Αναπαράγοντας ανθρώπους που της μοιάζουν.
Αυτό ακριβώς υπηρετεί ο κ. Ρουβάς καθώς και όσοι και όποιοι τον μανατζάρουν και τον ακολουθούν.
Ο κ. Ρουβάς δεν δικαιούται να τραγουδήσει το Άξιον Εστί και η συναυλία θα πρέπει να ακυρωθεί. Μιας και δια παντός. Διότι θα ανοίξει τον δρόμο της κατάλυσης του τελευταίου προπύργιου των αντιστεκόμενων Ελλήνων ενάντια στην διάλυση του πολιτισμού μας. Η μουσική του Μίκη Θεοδωράκη δεν ανήκει στο σταρ σύστεμ. Δεν είναι καταναλωτικό προϊόν. Είναι η δική μας μουσική. Είναι η μουσική όλων των αγωνιζόμενων λαών του κόσμου ενάντια στην βαρβαρότητα της παγκοσμιοποιημένης εξουσίας.
Ο «τζιχαντισμός» της βιομηχανίας του θεάματος δεν θα περάσει!
Κανένας μας στη συναυλία του Δήμου Νέας Σμύρνης. Κι αυτό δεν είναι προτροπή. Είναι καθήκον. Είναι πράξη αντίστασης!
Αν τραγουδήσει ο Ρουβάς το Άξιον Εστί θα έχουμε παραδεχτεί ότι η Χούντα νίκησε.   

Μία φίλη του Θεοδωρακισμού 
πηγή

*******
Για να μη ξεχνιόμαστε!


7 σχόλια:

  1. ρατσισμος... υψίστου βαθμου...
    κρίμα... για την "φίλη του Θεοδωρακισμου... " κρίμα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Όλο το "κρίμα" σου, στην φίλη που έγραψε το κείμενο, πάει;
    Το "Θεοδωρακισμός" δεν μού κάθεται καλά, ας είναι!
    Στο ότι κάποια Ιερά έργα θα πρέπει να τιμώνται από λίγο ωριμότερους Καλλιτέχνες, δεν σού στέκεται καλά;
    Εκτός, αν ξεμείναμε και εντάξει! Είναι και ο Βας, Βας, ο Παρασκευάς!
    Βολεύει η λέξη "ρατσιμός", Λαμπρινή μου, αλλά δεν είναι έτσι!
    Και μια νεοκόρο νέα που είδα με μίνι, μέσα στο Ιερό, ένιωσα άσχημα. Δεν ήταν ρατσιστικό, απλά, ας κρατήσουμε ΟΡΘΙΑ κάποια "Πράγματα"! Ο πρώτος που θα έπρεπε να αρνηθεί, ήταν ο ίδιος! Να πει: "Δεν είναι για μένα, είναι άλλο το στυλ μου!" Δε θα ήταν κακό! Αλίμονο, αν επειδή νομίζουμε ή και πράγματι, τα μπορούμε όλα, να τα τολμούμε κιόλας! Τότε, δε θα υπήρχαν τα είδη τραγουδιών, θεάτρων κ.λ.π. Να μην τα ισοπεδώνουμε όλα... λόγω εξελίξεως, πια! Οπισθοδρόμιση καθαρή είναι! Δεν αμφιβάλλω ότι θα το πει, πολύ καλά! Όμως, κάτι θα έχει προσβάλλει απ' την αξία του έργου, συν απ' την σταθερή δικιά του. Γιατί τώρα, είναι νέος και σεξ σίμπολ. Γι' αυτό τον αγαπάνε οι θαυμαστές του. Να ήταν 50 και πιο ώριμος σε σκέψη και ύφος τραγουδιών, τότε, κάτι θα άλλαζε και δε θα έφερνε το θέμα, τόσες αντιδράσεις, στους ήδη ώριμους σε ηλικία και ζωή.
    Αν γίνει και παπάς, θα γεμίσουν οι Εκκλησίες!
    Τα πολλά πειράματα, βλάπτουν, Λαμπρινή μου!
    Κι οι Καλλιτέχνες, όσα ταλέντα να έχουν, αρχίζουν να κατεβαίνουν εύκολα, απ' την υψηλή τους σκάλα...
    Φιλιά και να και μια μεγάλη αντίθεση, ξημερώματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. που δεν την διατύπωσα και καλά! Δεν περίμενα ότι θα γράψω τόσα, βιαζόμουνα!
    Κι οι Καλλιτέχνες, όσα ταλέντα να έχουν, αρχίζουν να κατεβαίνουν εύκολα, απ' την υψηλή τους σκάλα...όταν μπερδεύονται με πολλά! Κάπου δεν θα είναι καλοί, και θα κλέβουν θέσεις που δικαιούνται άλλοι. (ήθελα να πω)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. θα είμαι σύντομη... θεοδωρακισμό... το είπε η ίδια
    το να είναι ο Ρουβας ή κι ο Ρέμος ή κι η Βανδή που θα ερμηνεύσει ένα έργο... ποιο είναι το κακό;... Αν δεν αρέσει.. δεν θα πουλήσει! Το ότι ο Σάκης έπαιξε Αρχαία Τραγωδία... έγινε μέγιστο θέμα (τι δουλειά έχει... ;... )... Απαγορεύεται δηλαδή; Απαγορεύεται να ανοιξει τα φτερά του; Ο Μπιθικώτσης... π.χ. τι δουλειά είχε με το Άξιον Εστι;... Από τις ταβέρνες... στον Λυκαβηττό;... Πώς γίνεται αυτό;... κι όμως έγινε...
    αυτό θελω να πω. Το έργο το καλλιτεχνικό (βλέπε Άξιον Εστι) γιατί να απαγορεύεται να ερμηνευθεί από έναν ταλαντούχο καλλιτέχνη (βλέπε Σάκη... )... ;
    Υ.Γ. Δεν μπορώ να πω όμως... ότι δεν έχεις και δίκιο... απλώς... εγώ το βλέπω έτσι... Δεν είναι κακό να έχω άλλη άποψη... αυτό πιστεύω... αυτά! <3

    αυτό... μάκια... καλημέρα...( δεν σε πρόλαβα.. -για να απαντήσω εκείνην την ώρα...-... πήγα για ύπνο... )...
    (Ω... παραήμουν σύντομη... είδες;...χαχα... βελτίωση!).. μάκια... <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Καλημέρα, Λαμπρινή μου! Καλά έκανες και κοιμήθηκες νωρίς, πρέπει! Πάμε:

    Αν δεν αρέσει.. δεν θα πουλήσει!
    Επειδή όμως, δεν είναι όλα για "πούλημα"... και ξεπουπούλιασμα...

    Απαγορεύεται να ανοιξει τα φτερά του;
    Δεν είναι όλα τα πουλιά αετοί! Στο ύψος του το καθένα!

    Από τις ταβέρνες... στον Λυκαβηττό;
    Οι ταβέρνες ήταν χώρος Ιερός, τότε!

    γιατί να απαγορεύεται
    Δεν απαγορεύεται, απλά, προσβάλλει (ας μην το αναπτύξω)

    Όχι, βέβαια! Οι αντίθετες απόψεις μάς φέρνουν πιο κοντά, γιατί έτσι γνωριζόμαστε καλύτερα!

    Αν "βλέπαμε" καλύτερα τα αόρατα όρια, δε θα είχαμε φτάσει εδώ!

    Ο Σάκης το κάνει μέγιστο θέμα, κ.λ.π. Έλα μου, ντε! Γιατί;
    Μήπως και γι' αυτό γίνεται;
    Αν ήταν κάποιος άλλος, ίσως να μην το παίρναμε και είδηση!
    Κι είμαστε ακόμα στο "Θα"!

    Πρόσθεσα κι ένα βιντεάκι στην ανάρτηση, για να μην πάω σε νέα ανάρτηση και κάνω κι άλλη διαφήμιση!
    Ξαναδές το και πες μου, αν τα "φτερά" του θα ξεπεράσουν αυτές τις "πτήσεις" των Ιερών τεράτων!
    Φιλιά μας, Καλημέρα!
    Προβλήματα άλλα, δεν είχαμε, να άλλο ένα!




    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. καμάρι... έχεις δίκιο... αλλά... κι εγώ.. έχω την γνώμη μου... χαχα...
    το βιντεο αυτο το έχω δει..
    περιττόν να σου πω οτι στην Παιδική Χορωδία (στο βίντεο... ).. τραγουδάει μία φίλη μου ... (κι άλλοι γνωστοί μου βεβαίως... μιας )... και ο μαέστρος της... είναι ο καλός μου μαέστρος..και καλός δάσκαλος... (δυστυχώς... τότε δεν τον ήξερα.. κατόπιν μπήκα στην χορωδία του...για να είμαι κι εγώ ΕΚΕΙ..και να τραγουδώ... <3 )...

    " αν τα "φτερά" του θα ξεπεράσουν αυτές τις "πτήσεις" των Ιερών τεράτων!" δεν θα το πω... αν δεν τον δω... (τον Σάκη... ).. εν δράσει!!!... χαα... μάκια... καληνύχτα... ωραία τα είπαμε... χαχα... λάικ!!! <3 (αγαπώ Κατερίνα!! )

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Μαέστρα μου, εσύ! Να δω ποιος θα μιλήσει για τις δικές σου Καλλιτεχνίες! Δεν αμφέβαλλα ότι το είδες, δεν ήξερα για φίλες (φίλους κ.λ.π.) καμαρώνω κι εγώ για τα βιώματά σου και ταλέντα σου, όσο και για την σεμνότητά σου... κ.λ.π. εγώ, εδώ, της οθόνης... όσο μπορώ, "μορφώνομαι" από μακριά, κι ιγώ σι αγαπάου!

    Δεν αμφιβάλλω ότι θα τα "καταφέρει"! Απλά, η σύγκριση με χαλάει... που, δυστυχώς, πρέπει να το ξεπεράσουμε αυτό το στάδιο, αν θέλουμε να μάθουν οι νέοι μας, κάτι που τους λείπει!...
    Το είπε κι ο Μίκης! Είναι ένας τρόπος, να μαθευτεί το Έργο!
    Ένα φτύσιμο για τις τελευταίες γεννιές των γονιών και των δασκάλων, να κλείσουμε το θέμα!
    Πάει, όπως "στρώσαμε", κι αυτό! <3 <3

    ΑπάντησηΔιαγραφή